Tanulni és tanítani

Milyen kérdésekkel küzdenek a tinédzserek? Hogyan érdemes tanítani a Bibliáról az óvodásokat? - Az idén huszonöt éves Vasárnapi Iskolai Szövetség március második szombatján tartotta jubileumi konferenciáját. A szövetség önkénteseit és munkatársait arról kérdeztük, hogyan lehet gyerekek között beszélni Istenről. 

Kitartás és sok imádság
– Nyári misszionárius képzésen vettem részt tavaly. Ez a képzés két hétből áll. Az első héten elméleti oktatáson veszünk részt, megtanuljuk, hogyan kell elmondani bibliai történeteket, aranymondást vagy énekeket tanítani a gyerekeknek. Amit megtanultunk, azt a második héten alkalmazzuk a környező falvakban, úgynevezett ötnapos klubot szervezünk – meséli Benkő Borbála, aki Nyíregyházán és Görögszálláson is segített a nyári táborok szervezésében. Borbála szerint nagy kitartással lehet csak gyerekek között szolgálni.
– Fontos az, hogy nagyon sokat imádkozzunk, hogy Isten ebben segítsen nekünk, mert nem könnyű feladat. Nagyon érdekes volt azt látni, hogyan hat a gyerekekre a bibliai történet. Voltak az első napokban olyan gyerekek, akik alig bírták végigülni a történeteket és egyfolytában izegtek-mozogtak, de az utolsó napokra már annyira lekötötte őket az alkalom, hogy csendben végighallgatták – mondja Borbála.

Istennél van a megoldás
– Igazából már gyerekként is megfogott az Istennek való szolgálat, és ezt a mai napig csodálatosnak gondolom – mondja Ecsedi István, aki nagycsaládból származik, így nem idegen tőle, hogyha kisgyerekekre kell vigyáznia. De Istenről, a Bibliáról beszélni hittanórához hasonló foglalkozásokon számára is új helyzetet jelentett, amikor elvégezte a Vasárnapi Iskola Szövetség (VISZ) nyári misszionáriusképzőjét.
– A gyermekek közötti szolgálat lényege, hogy Istenre kell bízni mindent. Például nekem sem volt előtte túl sok gyakorlatom, se tehetségem, tehát az Istenbe vetett bizalom az egyedüli, ami alapként szolgálhat – mondja. István jelenleg az érdi evangélikus gyülekezetben végez gyermekmunkát.
– A gyerekek szemszögéből kell közelíteni Isten Igéjéhez, tehát vannak olyan részek, amiket még nem értenének, azokat természetesen nem kell nekik mondani. Van azonban nagyon sok olyan téma, ami érinti őket és ezekről beszélnünk kell. Ilyen például a bűn kérdése, amit az emberek szívesen kikerülnének és ezt a gyerekek is nagyon szeretik elkerülni. De tudniuk kell róla, és arról is, hogy Istennél van a megoldás.

Biblikus világnézet
– A VISZ az elsődleges feladata, hogy a gyerekeknek hirdesse az evangéliumot. Ezért nemcsak gyerekekkel foglalkozunk, hanem felnőtteket is képzünk arra, hogyan végezzék ezt a szolgálatot. Tanfolyamaink vannak, amelyeken arról tanulunk, hogyan dolgozzunk föl bibliai leckéket, melyek azok a fő igazságok a Bibliából, amit tanítanunk kell a gyermekeknek, hogy megértsék az Igét és Isten Lelke megajándékozhassa őket új élettel – árulta el portálunk érdeklődésére Draskóczy Gábor, a VISZ Nógrád, Heves és Pest megyei területi munkatársa.
– A tanfolyamokon két szót szoktunk kiemelni: legyen a mi tanításunk érdekes és értékes.
Érdekes, hogy hogyan tudjuk úgy a korosztálynak megfelelően elmondani Isten üzenetét, ami felkelti az érdeklődésüket, odafigyelnek, meghallgatják, megértik. Az értékes pedig arra vonatkozik, hogy ne csak szórakoztassuk őket, ne csak bibliai történeteket, hanem örökkévaló bibliai igazságokat tanítsunk nekik – mondja Draskóczy Gábor. A szövetség református munkatársa a konferencián arról tartott előadást, miért fontos kialakítani a gyermekekben biblikus világnézetet.
– A biblikus világnézet abban segít, hogy Isten Igéjén mint kereten keresztül láthassák ezt a világot a fiatalok. Erkölcsi életük, értékrendjük eszerint alakuljon ki, és végül a döntéseik alapján a cselekedeteiket is ez a látásmód határozza meg. Ez segít abban is, hogy a gyerekek védekezni tudjanak különböző hatások ellen. Itt filozófiai, ideológiai hatásokra gondolok, amelyek bombázzák őket és amelyek nem biblikusak. Ha megnéznek egy filmet, akkor észrevegyék azt, milyen tanítások vannak amelyek egyeznek a Bibliával és mely tanítások vannak benne, melyek ellentétesek Isten Igéjével. A mai filmek, játékok, képregények tele vannak erőszakkal. Isten Igéje azt mondja, ne ölj, szeresd felebarátodat, bocsáss meg neki – magyarázza Draskóczy Gábor.

Közösségben
A konferencián szekcióülésekben külön-külön szó esett az óvodás korúak, a kisiskolások és tinik közötti gyermekmunkáról. Ferenci Gábor, a VISZ országos vezetője előadásában arról beszélt, milyen kérdéseik vannak a tinédzsereknek, amivel az őket tanítóknak foglalkozniuk kell.
– Hogyha megtaláljuk, mire van leginkább szükségük ebben az életkorban, melyek azok a kérdések, amelyekre feltétlenül választ várnak, és ezekről a területekről közelítjük őket az evangéliummal, akkor sokkal befogadóbbak, mintha megpróbálunk valami olyat rájuk kényszeríteni, ami nem illeszkedik az ő igényeihez, elvárásaikhoz. A tiniknek nagyon sok kérdésük van az énképükkel kapcsolatban, arról, hol van a helyük a világban. Hogyan tekinthetnek azokra az ismeretekre, amelyeket eddig megtanítottak nekik, hiszen ebben a korban ezeket újraértékelik. Ha keresztyén fiatalokról beszélünk, akkor azokra a kérdésekre keresnek választ, hogy amit eddig Isten Igéjéből megtanítottak nekik, azt hogyan lehet aprópénzre váltani a hétköznapokban, mennyire életszerű ilyen értelemben az Isten Igéje. Azt gondolom, ha ezeket tartjuk szem előtt az ő tanításukban akkor átjutunk azokon a pajzsokon, amit maguk elé tartanak és ahova nem engednek be olyanokat, akik illetéktelenek – vélekedik a négygyermekes családapa. Ferenci Gábor szerint a tiniknél nemcsak a tanítás fontos, hanem a jó közösség kialakítása.
– A jó közösségben a tini önmaga lehet. Nem kell alkalmazkodnia, nem kell felvennie egy másik szerepet, megismerheti nemcsak a korosztályát, hanem saját magát is. Egy jó közösségben választ kap arra a kérdésre, hogyan élik meg mások a problémákat, felismerheti azokat az adottságokat, azokat a képességeket, adományokat, amikkel Isten őket megteremtette. Sőt nemcsak felismerhetik, hanem használhatják a közösség javára, a közösség építésére. Ebben a jó közösségben nem kényszer a változás, hanem lehetőség arra, hogy megvalósítsák, amit Isten eltervezett az ő életükre nézve.

Megfiatalodva
A jó közösség kialakításához persze nem kevés odaszánásra van szükség a tanító részéről.
– Rengeteg idő kell hozzá, hiszen a tinik közösségi élete közös tevékenységek során alakul ki, tehát rengeteg ilyen programot kell szervezni nekik. Ezek jó része olyan, amit a tinik szeretnek, de lehet, hogy talán a tanító kevésbé. Így aki tinédzserekkel akar foglalkozni, annak magának is egy kicsit fiatallá kell válnia. Rengeteg játék, rengeteg sport, kötetlen időtöltés szükséges ahhoz, hogy felépüljön egy valóban befogadó közösség a tinik között. Bármilyen nehéznek és nagy kihívásnak tűnik is a tinik tanítása, nagy csoda és ajándék azt látni, ahogy a tizenévesek úgy élik végig ezt az időszakot az életükben: nem magukba fordulva vagy magukból kivetkőzve és megpróbálva valami álarcot magukra ölteni, hanem megélve azt, hogy értékesek, megtalálják az életük célját, értelmét. Megélik és meglátják azt, hogy az Isten Igéjének engedelmeskedve, az Isten erejéből merítve valóban áldott életet lehet élni – mondja Ferenci Gábor.

A legkisebbeknek
A konferencián gyermekdalokkal és kreatív kellékekkel szemléltették az óvodások közötti tanítás módszereit a Vasárnapi Iskola Szövetség önkéntesei. Mentler Gyuláné szerint nagyon fontos, hogy a legkisebbeket a nekik megfelelő módszerekkel tanítsuk.

– Az óvodásoknak elég rövid az aktív figyelmük, ezért az egész bibliai tanítást az ő igényeikhez szabjuk úgy, hogy ezeket az igazságokat nemcsak szóban tanítjuk, hanem énekeken, bibliai verseken, vagy játékos ismétlésen keresztül. Meg lehet szervezni úgy egy óvodás tanítást, akár egy órát is, hogy rengetegféle tevékenységet végzünk, és a mondanivalónkat mindenféle ötletes módon szemléltetjük, dramatizáljuk. Minél kisebb egy gyermek, annál nehezebb tanítani, de nem lehetetlen. Az Úr Jézus szerint a kisgyerekek is tudnak hinni benne. Az óvodásoknál tapasztalom is, hogy nyitottak az evangéliumra, Isten Lelke meg tudja érinteni őket is.

Dobó Márti